Wat moet ik doen als ik bloedverlies heb?

Bloedverlies komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Er zijn veel verschillende oorzaken waardoor bloedverlies kan optreden. Wanneer er in de eerste drie maanden van de zwangerschap bloedverlies optreed, is er in de helft van de gevallen sprake van een miskraam.

Het bloedverlies kan veroorzaakt worden door innesteling van het vruchtje in de baarmoederwand of door een bloeding van de baarmoedermond. Tijdens de zwangerschap is je baarmoedermond extra goed doorbloed. Hierdoor kan het sneller gebeuren dat je een keer bloedverlies hebt nadat je gemeenschap hebt gehad. Ook veel hoesten, lichamelijk zwaar werk of hard moeten persen bij het hebben van ontlasting kunnen soms bloedverlies veroorzaken.

Bij een miskraam wordt het zwangerschapsweefsel door je lichaam uit de baarmoeder gedreven. Dit gaat gepaard met menstruatie-achtige krampen of weeën-achtige pijn in je onderbuik. Je hebt helderrood bloedverlies, waarbij je ook stolsels kunt verliezen. Na verloop van tijd nemen het bloedverlies en de buikpijn af, en zullen ook je eventuele zwangerschapsklachten verdwijnen. Voor meer informatie over een miskraam, klik hier.

Wanneer je verder in de zwangerschap bent, kan bloedverlies ook andere oorzaken hebben. In veel gevallen is het niet duidelijk waar het bloedverlies vandaan komt. Een oorzaak die wel makkelijk vastgesteld kan worden, is bloedverlies door een laag liggende placenta. Ook kan bloedverlies een teken zijn dat je te vroeg gaat bevallen. In enkele ernstige gevallen is bloedverlies een teken dat de placenta (gedeeltelijk) loslaat.

Omdat er zo veel verschillende oorzaken van bloedverlies zijn tijdens de zwangerschap, en je niet weet welke oorzaak op jou van toepassing is, is het belangrijk dat je contact opneemt met de verloskundige. Hierbij is het fijn om zo goed mogelijk te beschrijven om hoeveel het gaat en welke kleur het heeft. Het kan voor ons fijn zijn om het bloedverlies wat je hebt (gehad) te bewaren zodat we het kunnen beoordelen.