Wat moet ik doen als ik bloedverlies heb?

Er zijn veel verschillende oorzaken van bloedverlies tijdens de zwangerschap. Vaak weet je niet welke oorzaak op jou van toepassing is, daarom is het belangrijk dat je contact opneemt met de verloskundige. Hierbij is het fijn om zo goed mogelijk te beschrijven om hoeveel het gaat en welke kleur het heeft. Maak er bijvoorbeeld een foto van of bewaar je maandverband/inlegverband zodat we dit kunnen beoordelen.

Bloedverlies in de eerste helft van je zwangerschap

Het bloedverlies kan veroorzaakt worden door innesteling van het vruchtje in de baarmoederwand of door een bloeding van de baarmoedermond. Tijdens de zwangerschap is je baarmoedermond extra goed doorbloed. Hierdoor kan het sneller gebeuren dat je een keer bloedverlies hebt nadat je gemeenschap hebt gehad. Ook veel hoesten, lichamelijk zwaar werk of hard moeten persen bij het hebben van ontlasting kunnen soms bloedverlies veroorzaken. Wanneer er in de eerste drie maanden van de zwangerschap bloedverlies optreed, is er in de helft van de gevallen sprake van een miskraam.

Bloedverlies in de tweede helft van je zwangerschap

Wanneer je verder in de zwangerschap bent, kan bloedverlies ook andere oorzaken hebben. In veel gevallen is het niet duidelijk waar het bloedverlies vandaan komt. Een oorzaak die wel makkelijk vastgesteld kan worden, is bloedverlies door een laag liggende placenta. Ook kan bloedverlies een teken zijn dat je te vroeg gaat bevallen. In enkele ernstige gevallen is bloedverlies een teken dat de placenta (gedeeltelijk) loslaat.